Znamení zvěrokruhu Střelec Štír Váhy Panna Lev Kozoroh Vodnář Ryby Beran Býk Blíženci Rak POLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Návrat na hlavní stranu
Pondělí 15. prosince 2025 (12:10 hodin)

Dnešní znamení zvěrokruhu: Střelec
Radana - blahopřejeme !
Z kalendáře zvířat: Jonáš

Fulltext
 

018 Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl [ Železniční trať ]

Myšlenku vybudování železniční dráhy vedoucí přes Vysoké Mýto od počátku podporoval místní cukrovar už v roce 1868. Roku 1869 byl pak ve Vysokém Mýtě zřízen stálý obecní výbor pro získání železničního přípoje. Myšlenka se však nesetkávala s podporou, samotné město bylo ochotno přispět nejvyšší částkou 10 000 zlatých a celé úsilí bylo koordinováno s paralelně vzniklými výbory v Litomyšli a Poličce. V roce 1870 byla koncesována Rakouské severozápadní dráze trať z Hlinska přes Litomyšl do Ústí nad Orlicí, k jejíž stavbě ale pro velký rozpočtový náklad nikdy nedošlo. Již v roce 1875 nechalo představenstvo obce Vysoké Mýto od firmy Hügel & Sager pořídit generální projekt trati Choceň – Litomyšl. O čtyři roky později pak došlo ke spojení výborů Litomyšle a Vysokého Mýta, které vyústilo ke zdárnému jednání se Společností státní dráhy. Roku 1881 začala stavba samotné trati, k té přispělo město Vysoké Mýto příspěvkem 12 000 zlatých a odstoupením obecních pozemků. Vysokomýtský cukrovar přispěl částkou 25 000 a cerekvický 15 000 zlatými. Litomyšl musela pak složit 20 000 zlatých a věnovat zdarma pozemky na nádraží. Stavba byla svěřena podnikateli Houdkovi z Chocně, tehdejšímu zámožnému staviteli a starostovi města.[1] List povolení Františka Josefa Prvního ze dne 21. srpna 1881 daný ku stavbě a užívání místních železnic (kromě jiných) z Chocně do Litomyšle propůjčoval koncesi priv. rakouské železnici státní. Společnost jest povinna stavbu železnic do konce roku 1882 dokonati, obecnou jízdu po nich zavésti a po všechen čas koncese nepřerušeně po nich jezditi.[2] Slavnostní zahájení provozu se konalo v neděli 22. října 1882. Akci přihlíželo velké množství obyvatelstva.[1] Dráhu vlastnila Rakouská společnost státní dráhy od října 1882 až do svého zestátnění 1. 1. 1908. V roce 1958 byla provedena změna zaústění koleje do nádraží Choceň (zdroj).

UPŘESŇUJÍCÍ ODKAZY

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Železniční trať
AKTUALIZACE: Šormová Helena (INFOSYSTEM s.r.o.) org. 2, 06.12.2021 v 17:21 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule

Barbora na ledě, Vánoce na blátě.
Na Adama a Evu čekejte oblevu.
Není-li prosinec studený, bude příští rok hubený.
Když na Mikuláše prší, zima lidi hodně zkruší.
Prosinec naleje a leden zevěje.
Je-li studený prosinec, hodně práce bude míti žnec.
Mrazy, které v prosinci ochabnou, neznamenají zimu náramnou.
Když v prosici hrom ještě hučí, rok příští stále vítr fučí.
Mléčná dráha v prosinci jasná, bude v příštím roce úroda krásná.
Mrazivý prosinec, mnoho sněhu, žíznivý roček bude v běhu.
 
15.12.1981: Federální shromáždění schválilo zákon o 7. pětiletém plánu.
15.12.1981: Federální shromáždění schválilo zákon o 7. pětiletém plánu.
15.12.1981: Federální shromáždění schválilo zákon 7. pětiletého plánu.

Zítra Pozítří
Zdroj: www.meteopress.cz