Znamení zvěrokruhu Střelec Štír Váhy Panna Lev Kozoroh Vodnář Ryby Beran Býk Blíženci Rak POLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Návrat na hlavní stranu
Pátek 23. května 2025 (02:52 hodin)

Dnešní znamení zvěrokruhu: Blíženci
Vladimír - blahopřejeme !
Z kalendáře zvířat: Ben

Fulltext
 

Po osoblažské úzkokolejce jezdí druhá parní lokomotiva.

Na známou osoblažskou železniční trať vyjel technický unikát: úzkorozchodná parní lokomotiva Škoda. Je to poslední z pěti exemplářů, které byly vyrobeny před šedesáti lety Škodovkou pro Jugoslávii.
Krnov, Osoblažsko/ Škodovka bývala evropská velmoc ve výrobě parních lokomotiv. Z pěti úzkorozchodných lokomotiv pro Jugoslávii už byly čtyři zlikvidovány sešrotováním. Poslední existující exemplář vyrobený v roce 1948 vypátral rakouský milovník úzkokolejek v Bosně.
Lokomotiva Škoda byla v havarijním stavu a rakouský majitel si k opravě vybral krnovskou firmu Olpas. Odborníci v Olpasu z tohoto šrotu dokázali vykouzlit nablýskanou, plně funkční lokomotivu, která vypadá, jako kdyby včera sjela z výrobní linky.
Protože rakouští sběratelé v současnosti mají ve svém depu několik funkčních úzkokolejných lokomotiv a pro zachráněnou škodovku ne¬mají využití, zapůjčili ji pro historické jízdy na Osoblažce.
"Protože máme stejné zájmy a padli jsme si s Rakušany do oka, zapůjčili nám tuto lokomotivu za velmi výhodných podmínek na patnáct let. Jsou to podobní šílenci do železniční historie jako my, kteří se motáme kolem Osoblažky,
Rozdíl je v tom, že oni se úzkokolejkami baví čtyřicet let, zatímco my jsme se jim začali věnovat před pěti lety,"
dodal Jaromír Foltýn z Olpasu.
První pasažéry sveze lokomotiva Škoda na Osoblažce tento čtvrtek, ale zatím to budou jen prezentační jízdy pro polskou delegaci a rakouské partnery. Veřejnost se poprvé může na této kuriozitě projet 1. června.
Pětinápravová tendrová lokomotiva Škoda původně sice měla černý nátěr, ale aby se laikům na Osoblažce příliš nepletla se svou menší sestřičkou, parní úzkokolejnou lokomotivou Resita, dostala nátěr v kombinaci s modrou.
Skutečnou lahůdku chystá Olpas na 20. června na Den železnice, kdy Osoblažkou poprvé v historii pojede souprava se dvěma parními lokomotivami: Škodou a Resitou.
"Příznivci osoblažské úzkokolejky už určitě znají naši druhou parní lokomotivu Resitu, která byla vyrobena v Rumunsku. Pro srovnání, lokomotiva Škoda má asi dvojnásobný výkon a je asi o dva metry delší. To znamená, že také utáhne soupravu s více vagóny a my budeme moci turistům a železničním fanouškům na Osoblažce představit při nostalgických jízdách více železničních zajímavostí a atrakcí," dodal Foltýn.
Jednou z nových atrakcí na Osoblažce bude indiánská vesnice u Bohušova, kde bude mít historický vláček zastávku přímo u obřího týpí z Kanady, které má kapacitu na sedmdesát lidí.
Fidel Kuba
Bruntálský a Krnovský Deník - REGION,
Ze dne 19.května 2009
Zveřejněno 19.05.2009 v 10:53 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule

Jsou-li májové hřiby červivé, bude suché léto.
Májová vlažička - naroste travička, májový deštíček - poroste chlebíček.
Mokrý máj, v stodole ráj, studený máj, také ráj.
V máji by ani hůl pastýřova neoschla.
Májová kapka platí za dukát.
Chladno v máji, mlžné večery a noce - hojnost sena a ovoce.
Filipa Jakuba déšť - to zlá zvěsť.
Májová voda vypíjí víno.
Na mokrý květen přichází suchý červen.
Když máj vláhy nedá, červen se předá.
 
Květen 870: Rastislav se pokusil překazit Svatoplukovu profranskou politiku jeho úkladným zavražděním.
Květen 874: Jednání Svatoplukova poselstva vedeného knězem Janem z Benátek s Ludvíkem Němcem ve Forchheimu.
Květen 1054: Břetislav uzavřel v Quedlinburku za účasti císaře mír s polským Kazimírem. Tím skončily spory o území na česko-polské hranici.
Květen 1096: Slezko opět napadeno vojsky BřetislavaII.
Květen 1107: Údelný kníže Svatopluk za pomoci polského panovníka Boleslava III. a zpočátku i uherského Kolmana svrhl Bořivoje II.
Květen 1116: Vladislav I. jednal s uherským králem Štěpánem kdesi na moravsko-uherské hranici o urovnání sporů.
Květen 1137: jednání mezi Soběslavem I. a polským králem Boleslavem Křivoústým v Kladsku ukončilo česko-polské nepřátelství.
Květen 1138: Vladislav budoucím Soběslavovým nástupcem.
Květen 1152: Sjezd v Merseburku, který svolal nový německý král Fridrich I. Barbarossa.
Květen 1179: Spor o hraniční území na česko-rakouském pomezí.

Zítra Pozítří
Zdroj: www.meteopress.cz