Viz indikační skica stabilního katastru (1839)
Provoz na první české železniční trati Praha - Kolín - Česká Třebová - Olomouc byl zahájen 20. 8. 1845. Tehdy v 6 hodin vyjel vlak z Olomouce, na první pardubické vlakové nádraží (č. p. 205) první vlak dorazil v 11.30 hod. (viz parpedie.cz).
Protože kapacita tohoto nádraží nestačila, v rámci budování nové železniční trati Pardubice - Liberec (1855-1859) bylo v jeho sousedství postaveno druhé nádraží (č. p. 206, po modernizaci přidáno č. p. 2801 a přestavěné č. p. 205) a následně po sto letech i současné (třetí) nádraží (č. p. 217), jež je v provozu od 1. 5. 1958
Z toho vyplývá, že současné č. p. 217 nepatřilo v roce 1921 budově na místě dnešního nádraží, ale objektu s Nádražní restaurací v blízkosti druhého nádraží. Jako součást druhého modernizovaného nádraží bylo č. p. 217 zakresleno na Orientačním plánu města Pardubic (1933), kreslil V. Vetešník, Městská technická kancelář (viz SOkA Pardubice, sbírka map a plánů sign. III/13). Lokalita nádraží je zobrazena na leteckém snímku k 1. 7. 1937.
V roce 1911: majitel domu v Nádražní ulici C. k. rak. st. dráha (viz Adresář města Pardubic spolu s průvodcem po městě a okolí, průvodce napsal František Karel Potěšil - učitel při škole obecné, vydal knihkupec Jan Liebich, Pardubice 1911, s. 252).
Sčítání lidu 15. 2. 1921: majitel domu (v Nádražní ulici) Čs. státní dráhy, 7 bytů (domácností), 30 přítomných osob
František Píšek (poštovní podúředník)
Jindřich Schneider (vrchní revident státních drah)
Anna Kosterková (železniční zřízenec)
Josef Trach (traťmistr)
Ing. Otokar Janků (rada státních drah a přednosta topírny)
Božena Slonková (vdova po Karlu Slonkovi, inspektorovi drah)
Albína Šmolíková (hostinská, majitelka Hotelu a nádražní restaurace)
Zdroj: Státní okresní archiv Pardubice; Okresní úřad Pardubice, (1793) 1850 - 1945 (1953) (NAD 1); ukl. j. 24; Pardubice: Zelené Předměstí čp. 201-270
Tento štítek neobsahuje žádné veřejné archiválie.