Znamení zvěrokruhu Střelec Štír Váhy Panna Lev Kozoroh Vodnář Ryby Beran Býk Blíženci Rak POLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Návrat na hlavní stranu
Pátek 23. května 2025 (07:53 hodin)

Dnešní znamení zvěrokruhu: Blíženci
Vladimír - blahopřejeme !
Z kalendáře zvířat: Ben

Fulltext
 

Česko-polská trať není jen snem.

Už v dobách, kdy úzkokolejná trať vznikala na rýsovacích prknech železničních inženýrů, se posuzovala možnost prodloužení kolejí z Osoblahy až do polských Raclawic. Bohužel napjaté vztahy mezi Raousko-uherskou monarchii a Pruskemtehdy neumožnily propojení železnic realizovat.
Od dob projektováníOsoblažky uplynulo 110 let, když se z řad železničních fanoušků sformovala česko-polská iniciativa, která usiluje o realizaci dávné myšlenky. Chtějí prodloužit Osoblažku o devět kilometrů a napojit na síť polských železnic.
Očekávané začlenění obou republik do Shengenského prostoru slibuje příznivou situaci pro mezinárodní železniční projekt. Ani technicky to není příliš náročné. Na polské straně lze po úpravách využít zachovalo normálně rozchodnou trať Glubczyce - Raclawice, na které byl provoz zastavan v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v řídce osídlené rovinaté oblasti. Podle odborníků Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty by na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic mělo stačit 40 milionů korun. U podobných přeshraničních projektů lze počítat téměř jistě s podporou EU.
S nápadem prodloužení trati přišla krnovská firma Olpas Moravia, kteráse zabývá opravami a provozem kolejových veteránů. Polské partnery našla ve Slezském muzeu ve městě Opole, které patří k Euroregionu Praděd.
Na zrušené trati v Polsku je potřeba jen přerozchodovat kolejová pole, aby měly stejný rozchod jako Osoblažka. Původní betonové pražce sice nezle použít, ale už jsme levně sehnali dřevěné pražce ze zrušené úzkokolejky v Rakousku.V Krnově máme připraveno téměř osm tisíc pražců, což bohatě stačí na trať z Osoblahy až do Raclawic. Na polské straně je k dispozici kompletní trať s náspy, mosty, zabezpečovacím zařízení a nejspíš bude možné použít i původní kolejnice a šrouby. V Radwanicích je nádherně zachovalá nádražní budova z pruských dob. Stavebním stylem připomíná nádraží v Třemešné.Pokud se podaří projekt realizovat, bude toto nádraží připomínat Třemešnou také tím, že stojí mezi úzkokolejnou a tratí s normálním rozchodem," jak uvedl Jaromír Foltýn z Olpasu Moravia.
Dopravně by trať napojila Osoblažský výběžek i Krnovsko na strategicky důležité směry Prudnik - Nysa - Katowice. Nejbližší srovnatelný železniční přechod je až v Bohumíně. "Kromě propojení pohraničních dvou izolovaných regionů je stejně důležitý význam Osoblažky jako technického unikátu a turistické atrakce. Na naší straně i v Polsku nabízí železnice řadu pozoruhodných zajímavostí, dodal Foltýn.
Podle něj se v současné době hledá vhodná právní forma pro spolupráci s polským partnerem. Následovat bude podrobné rozpracování záměru, aby se projekt mohl ucházet o evropské dotace.
Krnovské noviny - Region
8.srpna 2006

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím 3 názory)


18.09.2017 v 13:53Tintin

Uplynulo 11 let a nic... :-(


09.06.2007 v 19:31kucera

dobrý nápad!!!:-)


27.04.2007 v 07:39Miloš

Tak to je báječné, to se jen tak nevidí, velmi dobrý záměr! Teď už jen ty peníze...


Zveřejněno 15.11.2006 v 09:08 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule

Jsou-li májové hřiby červivé, bude suché léto.
Májová vlažička - naroste travička, májový deštíček - poroste chlebíček.
Mokrý máj, v stodole ráj, studený máj, také ráj.
V máji by ani hůl pastýřova neoschla.
Májová kapka platí za dukát.
Chladno v máji, mlžné večery a noce - hojnost sena a ovoce.
Filipa Jakuba déšť - to zlá zvěsť.
Májová voda vypíjí víno.
Na mokrý květen přichází suchý červen.
Když máj vláhy nedá, červen se předá.
 
Květen 870: Rastislav se pokusil překazit Svatoplukovu profranskou politiku jeho úkladným zavražděním.
Květen 874: Jednání Svatoplukova poselstva vedeného knězem Janem z Benátek s Ludvíkem Němcem ve Forchheimu.
Květen 1054: Břetislav uzavřel v Quedlinburku za účasti císaře mír s polským Kazimírem. Tím skončily spory o území na česko-polské hranici.
Květen 1096: Slezko opět napadeno vojsky BřetislavaII.
Květen 1107: Údelný kníže Svatopluk za pomoci polského panovníka Boleslava III. a zpočátku i uherského Kolmana svrhl Bořivoje II.
Květen 1116: Vladislav I. jednal s uherským králem Štěpánem kdesi na moravsko-uherské hranici o urovnání sporů.
Květen 1137: jednání mezi Soběslavem I. a polským králem Boleslavem Křivoústým v Kladsku ukončilo česko-polské nepřátelství.
Květen 1138: Vladislav budoucím Soběslavovým nástupcem.
Květen 1152: Sjezd v Merseburku, který svolal nový německý král Fridrich I. Barbarossa.
Květen 1179: Spor o hraniční území na česko-rakouském pomezí.

Zítra Pozítří
Zdroj: www.meteopress.cz